VVAZ
Intermedis

Klik hier voor
onze diensten

Intermedis A & A

Klant moet meewerken als ABN Amro vragen stelt

Geplaatst op: 07-08-2019, 11:48:44

ABN Amro gaat controleren of de ongeveer vijf miljoen particuliere klanten geen geld witwassen. „Het kan zijn dat klanten gebeld worden”, kondigt de bank aan.

Vijf vragen over de gevolgen van die controle voor rekeninghouders bij ABN.

Wat is er aan de hand?

De Nederlandsche Bank heeft ABN Amro opgedragen de achtergrond van alle particuliere klanten opnieuw te controleren. Gebeurt dit niet, dan dreigt een boete. Eerder al moest ABN Amro de klantcontroles verbeteren bij de private bank, creditkaartdochter ICS en voor zakelijke klanten. Nu zijn ook alle ongeveer vijf miljoen particuliere ABN Amro-klanten aan de beurt.

Heeft ABN Amro klanten die er geld witwassen of terrorisme financieren?

Dat is niet gezegd. Toezichthouders en opsporingsdiensten eisen van banken dat zij er werkelijk alles aan doen om te voorkomen dat er duister geld via bankrekeningen wordt doorgesluisd. Dit is een wettelijke plicht voor banken, als ’poortwachter van het financiële systeem’. Een bank moet daarom precies weten wie de klant is, waar zijn of haar geld vandaan komt en zelfs naar toe gaat. Omdat ING de zaken jarenlang niet op orde had, kreeg de bank vorig jaar een megaboete van €775 miljoen.

Moet ik opnieuw met mijn paspoort naar het bankkantoor?

Alleen als er écht iets niet in de haak lijkt te zijn met jouw identiteit of bankrekening. Wie een gewone betaalrekening heeft bij ABN Amro en daar bijvoorbeeld zo nu en dan boodschappen mee afrekent, merkt vermoedelijk helemaal niets van de extra controle. Dit wordt ook geautomatiseerd gedaan, stelt de bank. Wel kan in bepaalde gevallen een persoonlijke controle plaatsvinden. „Het kan zijn dat klanten dan gebeld worden”, aldus bestuursvoorzitter Kees van Dijkhuizen.

Welke klanten gaat ABN Amro precies controleren?

Alle ongeveer vijf miljoen klanten worden opnieuw gecontroleerd. Om ’criminelen niet wijzer te maken’, wil ABN Amro niet precies vertellen waar en naar wie met extra oplettendheid wordt gekeken. Wel noemde Van Dijkhuizen klanten, bijvoorbeeld zzp’ers, die een (goedkopere) particuliere betaalrekening voor zakelijke doeleinden gebruiken. Als dit wordt ontdekt, moet de klant die hoopte goedkoop uit te zijn overstappen op een zakelijke rekening. Een klant die weigert, omdat hij of zij bijvoorbeeld met schimmige zaakjes bezig is en liever geen strengere controle op de rekening wil, wordt de deur gewezen.

Ben ik verplicht mee te werken als ABN Amro mij om gegevens vraagt?

Ja. Als ABN Amro niet precies weet wie jij bent of waar jouw geld vandaan komt en naar toe gaat, dan kan de bank een boete krijgen als jouw bankrekening niet wordt gesloten. Zo sloot ING de afgelopen maanden ’tienduizenden’ bankrekeningen die amper werden gebruikt en waarvan klanten geen reactie gaven op vragen over het doel van de rekening.

Bron: bijdrage van 7 augustus 2019 van Ruben Eg op www.dft.nl

Vorige pagina